Primitívne a posturálne reflexy
Primitívne reflexy sa vyvíjajú v maternici, sú plne prítomné u novorodenca pri narodení a sú inhibované vyššími centrami vyvíjajúceho sa mozgu v prvých 6 mesiacoch života.
Postulárne reflexy sa začínajú rozvíjať po narodení a mali by byť plne rozvinuté do 3,5 roka života. Kým dosiahne dieťa školský vek, posturálne reflexy by mali byť už plne prítomné a zároveň by nemali pretrvávať primitívne reflexy.
ČO NÁM NAPOVEDAJÚ PRIMITÍVNE A POSTURÁLNE REFLEXY ?
- Prítomnosť primitívnych a posturálnych reflexov využívame pri identifikovaní nervového fungovania nervovej sústavy v určitých vývojových štádiách. Množstvo primitívnych reflexov sa testuje po narodení. Je to súčasť bežného neurologického vyšetrenia. Avšak málokedy sa berú do úvahy neskôr, iba v prípade podozrenia na vážny neurologický problém.
- Testovanie reflexov možno neskôr využiť znovu pri posudzovaní vývojového štádia dieťaťa pri nástupe do školy. V prípade testovania reflexov na staršom dieťati už treba sledovať nežiaduce pretrvávanie primitívnych reflexov a nedostatočné vyvinutie posturálnych reflexov. (diagnostika)
- Poznanie prítomnosti reflexov nám poskytuje indície potrebné na správne určenie stupňa intervencie, ktorú treba začať na úpravu reflexov. (liečba)
- Testovanie reflexov počas alebo po liečbe nám umožňuje vidieť a merať zmeny, ktoré nastali počas liečby počas celého programu. (priebežné a záverečné hodnotenie)
Počas prvého roka života detský mozog intenzívne vytvára spojenia s vyššími mozgovými centrami. Ako prebieha toto prepájanie, mozog preberá kontrolu nad primitívnymi reflexami a miesto nich nastupujú zrelšie formy vývoja, tzv. posturálne reflexy.
Posturálne reflexy sú zodpovedné za kontrolu rovnováhy, postoja a pohybu v gravitačnom prostredí. Tieto reflexy sú odpoveďou na gravitačné pôsobenie. Vývin posturálnych reflexov závisí od schopnosti dieťaťa kontrolovať si svoje telo, postoj a pohyb.
Niektoré deti nezískajú v prvom roku života úplnú kontrolu nad primitívnymi reflexami a nevyvinú sa im plne posturálne reflexy. Tieto deti potom majú ťažkosti s kontrolou pohybu, čo priamo narúša ich koordináciu, rovnováhu, jemnú motoriku a hrubú motoriku, čo následne potom vplýva na proces učenia.
Prítomnosť primitívnych reflexov môže ovplyvňovať tiež zmyslové vnímanie, môže zapríčiňovať hypersenzitivitu na niektoré stimuly a hyposenzitivitu na iné.